Zmiana nazwiska a wiza amerykańska

Ten post jest skierowany przede wszystkim do pań. Zakładam, że zmiana nazwiska następuje z reguły u płci pięknej w wyniku różnych zawirowań losowych takich jak np. zmiana stanu cywilnego, tudzież rozwodu.

Zdobyć wizę (właśc. promesę wizową) do Stanów Zjednoczonych jest obecnie dużo łatwiej niż kiedyś i okres, na który jest przyznawana znacznie się wydłużył. Nie ma już większych problemów z uzyskaniem zwykłej wizy turystycznej na 10 lat. Wiadomo jednak, że przez tak długi czas w naszym życiu mogą zajść pewne zmiany nawet tylko formalne takie jak całkowita zmiana nazwiska lub dodanie do niego drugiego członu.

W takim przypadku należy wymienić paszport na nowy z aktualnymi danymi. Oczywiście da się jeździć ze starym dokumentem i znam osobiście takie przypadki, ale nie jest to do końca zgodne z prawem i możliwe tylko do krajów gdzie nie jest wymagane wcześniejsze uzyskanie wizy.

Co zatem zrobić jeśli posiadamy STARY PASZPORT z WAŻNĄ WIZĄ (nie może być zniszczona!) amerykańską i nowy paszport bez wizy.

Zgodnie z informacją zawartą na stronie ambasady amerykańskiej w rubryce FAQs:

P.10 Czy potrzebuję nowej wizy w przypadku zmiany nazwiska?

Jesli Panstwa dane osobowe ulegly zmianie (np. zmiana nazwiska na skutek zmiany stanu cywilnego), od Panstwa decyzji zalezy, czy chca ubiegac sie Panstwo o nowa wize w nowym paszporcie, czy tez podrózowac z dwoma paszportami i odpowiednimi dokumentami (np. aktem malzenstwa przetlumaczonym na jezyk angielski przez tlumacza przysieglego) potwierdzajacymi zmiane nazwiska w celu okazania ich urzednikowi imigracyjnemu w miejscu wjazdu na teren Stanów Zjednoczonych. Jesli chca Panstwo uzyskac nowa wize z nowym nazwiskiem w nowym paszporcie, prosze postepowac zgodnie z instrukcjami zawartymi w punkcie Jak ubiegać się o wizę.

Zatem mamy 2 wyjścia:

1. staramy się o nową wizę zgodnie ze standardową procedurą dla wszystkich

KOSZTY:

160 USD – opłata za rozpatrzenie wniosku wizowego (na chwilę obecną to równowartość ok. 500 zł)

ok. 50 zł – zdjęcia do wniosku wizowego

+ dojazd do Warszawy lub Krakowa


2. jedziemy do USA z dwoma paszportami, starym z ważną wizą i nowym bez wizy oraz z dokumentem potwierdzającym zmianę nazwiska czyli z wielojęzycznym aktem małżeństwa

KOSZTY:

33 zł – opłata skarbowa za wydanie wielojęzycznego aktu małżeństwa

Wniosek o wydanie wielojęzycznego aktu małżeństwa składa się we właściwym dla miejsca zamieszkania Urzędzie Stanu Cywilnego i jest do dostania „od ręku” (przynajmniej ja tam miałam).


PUNKT 2 W PRAKTYCE

Jadąc w lutym do USA miałam przesiadkę we Frankfurcie. Zanim zaczął się boarding do samolotu, pracownicy lotniska sprawdzili czy pasażerowie odlatujący do Ameryki mają odpowiednie dokumenty podróżne. Zweryfikowano zatem moją wizę w starym paszporcie, później nowy paszport bez wizy i uprzejma pani spytała czy mam potwierdzenie zmiany nazwiska. Wręczyłam jej akt małżeństwa po angielsku i to było na tyle. Mogłam spokojnie wsiadać do airbusa.

Z kolei na lotnisku w Newark urzędnik amerykański obejrzał tylko pobieżnie nowy paszport, sprawdził wizę i powiedział dowcip o polskich zakonnicach. Nie pytał dlaczego nastąpiła zmiana danych osobowych, ani nie żądał dokumentu, który mógłby to potwierdzić. Szybko, treściwie i bez żadnych problemów.

Zatem, drogie Panie 🙂 Jeśli miałyście do tej pory jakiekolwiek wątpliwości, to mam nadzieję, że właśnie je rozwiałam i teraz z lekkim sercem kupicie bilet do krainy McDonalds’a i Wendy’s 😉

WIZA

56 uwag do wpisu “Zmiana nazwiska a wiza amerykańska

  1. No dobrze – a co sie dzieje, jesli nie zmienilas nazwiska „oficjalnie”? Ja do swojego dodalam „czlon” 😉 ale aby wymienic paszport, musze to zarejestrowac w USC w Polsce (czego jeszcze nie zrobilam z powodow przeroznych). Dalej wiec podrozuje ze starym. To niezgodne z prawem???

    Polubienie

    • Jeśli wizę masz w tym samym paszporcie, z którym jeździsz to nie widzę tu żadnego problemu. Moja koleżanka objechała pół Azji na paszporcie z nazwiskiem panieńskim, mimo że w dowodzie miała już nazwisko męża 🙂 Ja musiałam wymienić paszport ponieważ kończyła się jego data ważności. Gdyby nie to pewnie jeszcze przez jakiś czas w podróży byłabym panną (przynajmniej w dokumencie).
      Póki nie zgłosiłaś zmiany nazwiska w polskim USC, dla nich oficjalnie nie masz męża, czyli Twoje stare nazwisko jest aktualne. Tak samo jest w paszportem i wizą. Jeśli oba dokumenty były wydane na to samo nazwisko i oba są ważne możesz z nimi podróżować (choć teoretycznie wg litery prawa powinnaś jak najszybciej zgłosić zmianę stanu cywilnego do urzędu i zmienić dokumenty). U mnie trwało to dobre 6 miesięcy z prozaicznego powodu – lenistwa 🙂

      Polubienie

    • Skąd ja to znam? 🙂 U mnie nawet dowód przeleżał 3-4 miesiące ze starymi danymi 🙂 Nie mówiąc już o tym, że przez gapiostwo mam męskie nazwisko 🙂

      Polubienie

  2. Ja właśnie się wybieram do USA i mam stary paszport z wizą i starym nazwiskiem, mam też przetłumaczony na angielski przez tłumacza przysięgłego akt małżeństwa i czy to wystarczy? Bo widzę, że Ty uzyskałaś go z urzędu stanu cywilnego a ja z biura tłumaczeń i nie wiem czy to jest jakaś różnica?

    Polubienie

  3. Witaj, mam pytanie odnosnie wydania wielojęzycznego aktu małżeństwa–> czy to ma byc odpis skrocony czy zupelny? Pozdrawiam i bede wdzieczna za odpowiedz

    Polubione przez 1 osoba

  4. Mam jeszcze jedno pytanie:) orientujesz sie moze czy sa jakies ograniczenia ilosciowe w przewozie jedzenia do usa? Jade na 2 tygodnie i chcialabym wziac pol walizki jedzenia…albo i cala;) (bardzo nie lubie amerykanskiego jedzenia) i zastanawiam sie czy to jest ok? WIem co mozna przewozic a czego nie, ale nie wiem jak to jest z iloscia:( przydatny link: https://help.cbp.gov/app/answers/detail/a_id/82/~/travelers-bringing-food-into-the-u.s.-for-personal-use

    Polubienie

  5. 🙂 widzialam, ze na fly4free napisalas:’przy odprawie w budce na Okęciu skanowałam wizę ze starego paszportu i stronę ze zdjęciem z nowego – 0 problemów’. O co chodzi z tym skanowaniem:| co z tymi skanami pozniej sie robi? okazuje urzednikowi na granicy w USA? Ja lece na 2 dni do Kopenhagi i potem z Kopenhagi do LA. Czy to znaczy, ze w Kopenhadze bede musiala skanowac? Rajku…chyba zaczynam sie ostro stresowac;)

    Polubienie

    • Witaj. Skanowanie wizy jest zwykła formalnością na lotnisku. Ty żadnych skanów nie otrzymujesz 😀 Zostają one w pamięci komputera na lotnisku 😊

      Polubienie

  6. Witam, ja jestem w troszke innej sytuacji. W przyszlym roku wychodze za maz i planujemy podroz poslubna do Nowego Yorku. W tej chwili nie posiadam wizy a moj paszport jest wazny do konca tego miesiaca. Nie zdecydowalam jeszcze czy zmienie nazwisko, ale jezeli tak to co powinnam zrobic? No bo o wize powinnam sie postarac przed slubem czyli musze wyrobic sobie nowy paszport, ale watpie, ze zdaze go wymienic po slubie, przed wyjazdem… Gdzies czytalam, ze dokument jast wazny do 60 dni od zmiany danych osobowych. Czy jezeli wyjezdzalibysmy zaraz po slubie na niecale dwa tygodnie to moglabym jechac bez zmiany nazwiska w paszporcie?
    Z gory dziekuje za odpowiedz i pozdrawiam

    Polubione przez 1 osoba

    • Tak, nie ma problemu. Mozesz jechac do USA z paszportem ze starym nazwiskiem nawet jesli wzięłaś ślub i nazwisko zmieniłaś. Jest tak jak słusznie piszesz – dokument zachowuje ważność do 60 dni od zmiany danych osobowych. Znam jednak osobiście przypadki dziewczyn, które jeździły z paszportem z panieńskim nazwiskiem jeszcze w lata po ślubie (mimo ze dowód był juz z nowym). Głowa do góry! Życzę powodzenia!!! NYC jest super!

      Polubienie

  7. Hej, dzwoniłam właśnie do USC i pani powiedziała, że taki wielojęzyczny akt małżeństwa obowiązuje jedynie na terenie UE, a do USA powinnam załatwić sobie we własnym zakresie odpis zupełny u tłumacza przysięgłego. Twój przypadek pokazuje, że odpis skrócony też działa, ale chciałabym wiedzieć, czy wnioskując o ten skrócony odpis informowałaś, do jakiego kraju się wybierasz?
    Z góry dziękuję za odpowiedź.

    Polubienie

  8. A kiedy tak leciałaś? ( ze skróconym odpisem aktu małżeństwa) pytam bo mam ciężką sytuację lecę do USA do babci która ciężko choruje – samolot mam we wtorek i wszystko jest załatwione mam dwa paszporty i ten wielojęzyczny odpis z aktu małżeństwa wątpię że uda mi się zdobyć jeszcze zupełny akt małżeństwa i przetłumaczyć :(.
    Myślisz że dużo ryzykuje? bo na stronie ambasady ijest napisane ze jednak ma być przetłumaczony akt
    daj znać

    Polubione przez 1 osoba

    • Witaj. Leciałam tak w lutym 2014. Zgodnie z tym co napisałam wystarczył odpis wielojęzyczny który zdobyłam w USC. Nic wiecej nie miałam i nikt o nic innego nie pytał. Tak właściwie to o akt potwierdzający zmianę nazwiska pytano mnie tylko na lotnisku we Frankfurcie przed wejściem do samolotu. W USA dałam celnikowi 2 paszporty i to wszystko. O nic innego nie pytał. Postawiam

      Polubienie

  9. No ok, ale przecież przebijają/przedziurkowują stary paszport i pytają czy ma się ważne wizy w paszporcie zanim przebiją bo wtedy wizy też są nieważne…

    Polubione przez 1 osoba

    • Aga zgadza się. Dlatego jeśli nie zdąrzysz/nie chcesz wyrabiać póki co nowego paszportu, trzeba wyjechać do USA na starym przed zaaplikowaniem o nowy. Nie ma innego sposobu.

      Polubienie

  10. Witajcie, planujemy z narzeczonym podróż poślubną do USA i moje pytanie brzmi czy mogę lecieć na paszporcie z nazwiskiem panieńskim do którego mam zamiar wbić wizę (bo oczywiście muszę ją załatwić przed ślubem)? Na stronie gdzie załatwia się wizę piszą, że aby ją otrzymać i móc lecieć do USA trzeba mieć paszport ważny minimum 6 miesięcy. Z kolei po ślubie po zmianie nazwiska mój paszport z nazwiskiem panieńskim ważny jest tylko przez 60 dni teoretycznie, czy mogę mieć przez to problemy? Czy to w ogóle ma wpływ na to jeśli mój paszport panieński jest ważny jeszcze kilka lat? Nigdy nie byłam w USA, obawiam się jak to na tych kontrolach czy nic nie cofną. Czy znacie kogoś kogo cofnęli z wizą turystyczną? Czy takie rzeczy tylko w filmach? 😉

    Polubienie

    • Ola teoretycznie nie powinno byc problemu. Nikt przecież na granicy nie sprawdza czy brałaś w ostatnim czasie ślub czy nie. Mam koleżankę, która przez rok pół Azji zjeździła na takim paszporcie. Oczywiście decyzja należy do Ciebie.

      Polubienie

  11. A ja mam pytanie odnośnie starania się o wizę, bo też planujemy podróż poślubną do Stanów,ale nie wiem czy jest sens starać się o wizę aż ponad rok wcześniej (choć byłby spokój)..Obawiam się trochę rozmowy z konsulem, czy to nie będzie dziwne, że tyle wcześniej ubiegamy się o wizy, może poczekać, nie wiem 😦

    Polubione przez 1 osoba

  12. A czy to jest jakaś różnica, podróż jest „zaplanowana” na 2016 rok, będziemy starali się o wizę,ale ze względu na prawdopodobną zmianę pracy, podróż może się przesunąć w czasie o parę miesięcy. Czy to jest problem,że nie pojadę w roku, który zaznaczałam we wniosku tylko w kolejnym?

    Polubienie

    • Witaj. Nie nie ma to znaczenia. Na lotnisku w USA nikt nie będzie sprawdzał, co wpisywałaś we wniosku wizowym. Po dostaniu wizy możesz wyjechać do USA kiedy tylko chcesz.

      Polubienie

  13. Mam problem z wypełnieniem wniosku o wizę-z polem dotyczącym zatrudnienia i zarobków. Jestem zatrudniona od 5 lat w jednej firmie,ale na umowę -zlecenie (w podróż jadę z mężem, najprawd.wycieczka organizowana przez biuro podróży, 10 dni), i nie wiem czy mam wpisać zarobki, takie, jak na umowie (grosze, i pewnie będzie miało to wpływ na decyzję), czy rzeczywiste zarobki? Nie wiem, jak się do tego zabrać i to określić. Przepraszam,bo zadałam pytanie nie na temat,ale nie wiem co robić

    Polubione przez 1 osoba

    • Ewelina na Twoim miejscu wpisałabym zarobki, które masz zadeklarowane na umowie. Nie sądzę, żeby ich wysokość miała wielkie znaczeniu przy decyzji o wydaniu promesy – zwłaszcza jeśli jedziecie na wycieczkę zorganizowaną.

      Polubienie

  14. Obawiam się pytania o zarobki, bo wyszłoby z tego pokrętne tłumaczenie. Tak naprawdę na umowie zlecenie nie zarabia się źle , tylko nie wiem jak można to udowodnić.

    Polubienie

    • Ewelina wybór należy do Ciebie. Ja wpisałabym tyle ile masz zadeklarowane w umowie. Nie sądzę, żeby pytali Cię o to, a jeśli tak to moim zdaniem nie powinnaś tłumaczyć, że dostajesz więcej niż masz wpisane w papierach. Zabrzmi to tak jak sama zauważyłaś – pokrętnie.

      Polubienie

  15. Ja nowy paszport wyrabiałam w maju 2014, ponieważ stary utracił już ważność. W czerwcu 2014 roku wyrabiałam wizę do USA. Zarobków nie miałam żadnych bo jeszcze studiowałam. Na rozmowie w ambasadzie pytano mnie kiedy kończę studia, na to ja, że w 2015. Kolejne pytanie kiedy i po co chce jechać do USA, odpowiedziałam, że na miesiąc miodowy w 2015 roku. W sumie to wyszło na to, że nic mnie w Polsce nie trzyma i mogli mnie podejrzewać, że chce tam wyjechać na stałe, ale bez problemu Pani powiedziała, że dostałam wizę i życzy udanego miesiąca miodowego, więc nie ma co się stresować:) Ślub brałam 18 lipca 2015, a wylot do USA był 30 lipca. Bilet, paszport i wiza były na panieńskie nazwisko i nie było żadnego problemu. Tylko na lotnisku w Nowym Jorku jak nas urzędnik zapytał o cel podróży, to powiedzieliśmy, że na wakacje i zakupy. Nie mówiliśmy, że na miesiąc miodowy, bo może wtedy zaczął by się zastanawiać, że mamy z mężem inne nazwiska. Teraz ubiegam się o nowy paszport z nowym nazwiskiem. Jeśli wyrobi się go w ciągu 60 dni od daty sporządzenia aktu małżeństwa, a ten paszport z panieńskim nazwiskiem jest jeszcze ważny, to w zależności od tego ile lat jeszcze byłby ważny wylicza się kwotę do zapłaty. Mi Pani powiedziała, że muszę zapłacić 14zł jeszcze jako studentka (a jeśli się nie studiuje to 28zł). Jak minie 60 dni od daty wystawienia aktu to trzeba zapłacić normalną stawkę. Zastanawiam się tylko, jeśli chodzi o przebijanie starego paszportu z wizą, czy przebijają cały paszport oprócz strony z wizą czy nie mogą go w ogóle przebić??

    Polubienie

  16. Dziewczyny mały update – od 1 września 2015 na odpis aktu ślubu czeka sie niestety około miesiąca. Lece do USA za dwa tygodnie i miałam dzisiaj zawał w USC. Na szczęście po interwencji u Pani kierownik i wyjaśnieniu jej mojej sytuacji obiecała mi pomóc i przyspieszyć sprawę. Tak więc jeśli planujecie podróżować z dwoma paszportami po zmianie nazwiska to załatwcie tą sprawę wcześniej.

    Polubienie

  17. Wlasnie jestem na etapie bookowania biletu do NYC. Powiedz prosze, na jakie nazwisko kupilas bilet lotniczy – panienskie nazwisko, na ktore jest wystawiona Twoja wiza, czy moze na nowe nawisko, w nowym paszporcie? Mnie sie wydawalo, ze nalezy zrobic to drugie, jednak dzwonilam do KLM (holenderskie linie lotniczne) i ich rada byla, aby kupic bilet na moje panienskie nazwisko (czyli to ktore mam na swojej wizie).

    Z gory dziekuje.

    Polubienie

    • Ja kupiłam na nowe nazwisko i zabrałam ze soba potwierdzenie aktu małżeństwa oraz 2 paszporty. Moim zdaniem nie mozesz kupic biletu na inne nazwisko niż masz w paszporcie. A dodatkowo wnioskuje, że skoro masz nowy paszport to stary jest już przecież nueważny. Tylko wiza jest ważna.

      Polubienie

    • Dokladnie! Tym bardziej zaskoczyla mnie odpowiedz jaka dostalam. No nic, napisalam jeszcze do dwoch innych linii lotniczych, jestem ciekawa co mi napisza.
      Dzieki! 🙂

      Polubione przez 1 osoba

  18. Witam. 😊 a ja mam takie pytanie ponieważ w lipcu biore slub a dokladnie miesiac pozniej zamierzamy z „mezem” jechac do stanow do kolezanki w odwiedziny, i poprostu mysle ze nie wyrobie sie z wyrobieniem nowych dokumentow, czy moge jechac jeszcze na starych dokumentach tzn z moim aktualnym nazwiskiem czy oni beda to mogli jakos zweryfikowac na lotnisku?
    Pozdrawiam. 😉

    Polubienie

  19. Witam 🙂 Czytałam post i komentarze, ale chciałabym jeszcze raz dopytać o zmianą nazwiska…. U mnie nastąpiła w wyniku rozwodu, wróciłam do mojego panieńskiego. Mam już nowy paszport, ale ważna wiza turystyczna jest w starym. Kilka miesięcy temu zadzwoniłam na infolinię ambasady, żeby zapytać czy mogę w tym wypadku podróżować z dwoma paszportami i otrzymałam odpowiedź, że nie ma problemu. Dzisiaj przed kupnem biletu zadzwoniłam jeszcze raz, żeby się upewnić i dostałam odpowiedź, że w tym wypadku powinnam się skontaktować ze strażą graniczną w USA, bo oni nie wiedzą jak to jest dokładnie w takiej sytuacji. Czy ktoś już podróżował w ten sposób? Bardzo proszę o pomoc.

    Polubienie

  20. Witam, zastanawiam sie czy bedziesz mogla mi pomoc, mianowicie lece do najpierw do Kanady a potem z Kanady do USA z dziewczyna (po rozwodzie) i z nasza corka (prawie 2 lata). Do momentu rozwodu mojej dziewczyny moja corka nosila jej nazwisko i meza z ktorym sie rozwodzila, wtedy tez kupilem bilety, natomiast mam 2 paszporty dla mojej corki, stary w ktorym ma stare nazwisko, i nowy paszport w ktorym ma juz moje nazwisko i w nim juz z moim nazwiskiem jest wiza. Czy w tym przypadku wystarczy ze zabiore ze soba: 2 paszporty, skrocony odpis aktu urodzenia corki?

    Polubione przez 1 osoba

    • Witaj. Moim zdaniem nie ma tutaj żadnego problemu. Skoro wiza jest w paszporcie z nowym nazwiskiem, stary dokument jest w ogole nie ważny. Czemu miałbyś zabierać akt urodzenia córki ? ps. Stary paszport w chwili wydania nowego traci swoją wartość urzędowa. Jesli w dodatku nie ma w nim żadnych aktualnych wiz, jest to tylko pamiątka po podróżach – nic wiecej 🙂

      Polubienie

    • Radek, niestety mój pierwszy komentarz wynika z czytania bez zrozumienia 🙂 Nie wyłapałam informacji, że bilet kupiłeś na inne nazwisko niż to, które widnieje w paszporcie i na wizie. Oczywiście w tym przypadku musisz zabrać stary paszport i akt urodzenia córki 🙂

      Polubienie

Dodaj komentarz